2015. január 12., hétfő

Téli gumi kerékpárra?

  
     Tavaly októberben markáns szív- és térdízületi fájdalmak közepette letettem a bringát, ám a sóvárgás igen erős maradt a tekerés iránt, így figyelemelterelésként elkezdtem kiművelni magam a téli kerékpározással kapcsolatban. Jelen pillanatban amolyan elméleti vérteződést folytatok, hogy a 2015-ös szezont előbb kezdjem és később fejezzem be, mint a tavalyit. Itt jegyzem meg, hogy azért nem elvetendő egy kerékpáros ismerősöm azon szabálya sem, miszerint „óraátállítástól óraátállításig tart a bringás szezon”. Pont. :-)
Forrás: thefridaycyclotouriste.com
    De mivel kellenek a kihívások, vissza a nagy téli öltözködős-felszereléses-technikázós témához, azon belül is a számomra legnagyobb újdonságot jelentő téli gumihoz. Nem vagyok egy nagy kerékpárszerelő zseni, így nem lepődtem meg, hogy nem ismertem a fogalmat, ám amikor egy cikket azzal a kezdőmondattal olvastam, hogy „autókkal kapcsolatban biztosan hallottál már róla, de tudtad, hogy a kerékpárodon sem mindegy milyen papucs van!?”  és még találkoztam egy-két hasonló indítással, jólesően konstatáltam, hogy „áhhá, más se tudja”, és azonnal kutakodni kezdtem a részletek után.
    Tehát: a téli kerékpározásnak nagyon-nagyon fontos eleme a megfelelő gumiválasztás, tessék szépen figyelmet fordítani rá. Nem túl zord időjárásban működik ugyan a slic gumi, ám már kis havon is veszettül tud csúszni és ilyen papucsokról egy-kettőre kidől az egyszeri bringás a forgalomból. Ha mégis ezzel mész neki a télnek, érdemes kisebb nyomással – kb. 3bar – és lejjebb engedett nyereggel közlekedni.
    Aki ettől komfortosabb és biztonságosabb útfogást szeretne, az választhatja a félterep típusú gumit. Ennek bordázata durvább, így a kis hóban is jól muzsikál, ám az aszfalt sem teszi tönkre, tehát az enyhe tél+városi bringázáshoz ideális, már csak azért is, mert nem kerül horribilis összegekbe. A kifejezetten téligumiként hirdetett termékeket már  jóval borsosabb áron osztogatják, ám cserébe a latyakos út sem jelent számukra akadályt és egész télen használhatóak, nehezebbek és el vannak látva fokozott defektvédelemmel.
Félterep és téligumi    
Terepgumi
  A hagyományos terepgumi is kiválóan működik, de csak nagy hóban használható, aszfalton nagyon ráz, csak annak ajánlom, aki kész télen a gumicserékre. A jégen pedig még ez sem biztosít megfelelő tapadást, így ha bicajjal szeretnél a korcsolyázók közé vegyülni, bizony be kell nevezned egy szöges verzióra, amivel garantált a tapadás és akár kiállva történő gyorsítás is kivitelezhető.
Szöges gumi
Ez már tényleg inkább terepre való, viszont olvastam olyan változatáról is, ami keményre pumpálva a középső részén fut, lejjebb engedve viszont az oldalán lévő szögek érintik a talajt és biztosítják a jó útfogást. Arról, hogy ilyet hol és mennyiért lehet Magyarországon beszerezni nem találtam információkat. De mindenesetre megnyugtató már maga a tény is, hogy létezik… :-)

    Tehát összefoglalva: a tél egy csúszós időszak, kell a téli gumi a bringára is, és hogy milyen, azt neked kell eldöntened. Sok sikert! :-)

Friss gumitesztet ITT találtok. 

Sufnitunig szögesgumit pedig EZEK alapján készíthettek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése